zpět na novinky

Za nealko nápoje utratíme více než za pivo

Za nealko nápoje utratíme více než za pivo

Spotřeba i tržby za skupinu nealko nápojů se meziročně navýšily a to především díky vodě. Dynamicky rostou menší kategorie jako energetické nápoje a džusy.

Z aktuálních údajů maloobchodního auditu společnosti Nielsen vyplývá, že za posledních 12 měsíců* dosáhly maloobchodní tržby za skupinu nealko nápojů (tj. minerální a stolní vody, limonády, džusy, energetické nápoje a ledové čaje) hodnoty téměř 19 miliard korun, což představuje meziroční nárůst o 1,5 miliardy korun (+ 8 %).

Celkové tržby za tuto skupinu dokonce druhý rok po sobě překonaly i velmi silnou kategorii piva, za kterou Češi utratili o 1 % méně než za nealkoholické nápoje.

Výsledkům napomohlo zejména dlouhé loňské léto, nicméně poptávka rostla i v mimosezónních obdobích od ledna do dubna. Nejen tržby, ale i spotřeba se dostala do pozitivních čísel a zaznamenala meziroční růst o 4 %. V posledním roce Češi nakoupili 1,7 miliardy litrů nealko nápojů, což znamená v přepočtu na jednoho Čecha průměrně 160 litrů nealkoholických nápojů za rok. Ve srovnání s našimi sousedy je to o 11 litrů více, průměrný Slovák vypije pouze 149 litrů. Rozdíl je tažen především vyšší konzumací minerálních a stolních vod a džusů. Slováci naopak vypijí více limonád na osobu.

KOLIK LITRŮ NEALKOHOLICKÝCH NÁPOJŮ VYPIJE V PRŮMĚRU ZA ROK ČECH VERSUS SLOVÁK:

Zdroj: Nielsen. Data vyjadřují prodeje na maloobchodním trhu obchodů s potravinami a smíšeným zbožím, bez Makra a čerpacích stanic. Období: květen 2018 až duben 2019. Údaj o počtu obyvatel – statistický úřad.

Češi nejvíce ze všech nealkoholických nápojů nakupují minerální a stolní vody, které tvoří dominantní část spotřeby nealka (61 %). Utratí za ně až 40 ze 100 korun výdajů na nealko. Minerálky byly absolutním tahounem růstu jak spotřeby, tak tržeb, což do značné míry zapříčinil nadprůměrně teplý rok 2018. Rekordní nákupy se vyšplhaly na víc jak jednu miliardu litrů, což představuje meziroční růst objemu o 5 %. Obrat se změnil ještě významněji, meziročně vzrostl o 7 % a celkové tržby atakovaly 7,5 miliardy korun. Český spotřebitel nakoupí v průměru 98 litrů minerálních a stolních vod ročně a utratí za ně víc jak 700 korun. Z hlediska trendů a preferencí je možné dlouhodobě sledovat převahu minerálních vod, následují stolní a malý segment kojeneckých vod.

*Pozn.: Období květen 2018 až duben 2019. Trh: maloobchodní trh obchodů s potravinami a smíšeným zbožím, bez Makra a čerpacích stanic.