zpět na novinky

Řetězec REWE bojuje proti zbytečným obalům laserem

Řetězec REWE bojuje proti zbytečným obalům laserem

Pilotní projekt německého řetězce REWE, kam patří maloobchody Billa a Penny market, se zatím bude týkat avokáda a batátů v biokvalitě. Od poloviny března letošního roku se již neprodávají zabalené v plastu a s nalepenými štítky s označením. Logo prodejce, označení o bio kvalitě a další informace jsou nově vyřezány přímo do jejich slupek za pomoci laseru.

REWE se v rámci tohoto projektu snaží o snížení plastového odpadu. Jeho množství v současnosti stále stoupá, zejména kvůli oblibě donáškových služeb a jídla s sebou v plastových krabičkách na jedno použití. V Německu se také čím dál více ovoce a zeleniny prodává v zatavených plastových obalech.

Rytí do slupek ovšem nastoluje otázku, zda se takto ošetřené ovoce či zelenina nemůže snáze kazit. Podle American Society for Horticultural Science (ASHS), asociace amerických vědců působících v zemědělské výrobě, laser na vyšší kazivost vliv nemá. ASHS již v roce 2009 uskutečnila pokus na citrusových plodech, zejména grapefruitech, kdy vzala citrusy ošetřené běžnými konzervanty jako thiobendazolem a vypálila do nich několik zkušebních nápisů, dále je podrobila stejným podmínkám skladování, jakými prochází běžné citrusy. Měření ukázalo, že laserem ošetřené grapefruity nemají větší tendenci plesnivět ani ztrácet šťávu. V rámci další fáze pokusu pak citrusy s vyřezanými nápisy poprášila sporami plísně rodu penicillium, ani ta se v zářezech neujala, citrusy se nezačaly kazit ani plesnivět.

NIO68af84_laser small

foto: Nature & More

Pokus s batáty a avokádem prodávanými bez obalu a samolepicích štítků poběží jeden měsíc a bude záležet na zákaznících řetězce, jak se projekt ujme.
Zdroj: Časopis dTest