Košík vylepšuje obalovou strategii a sází na cirkulární obaly
Už tři roky funguje v online supermarketu Košík.cz projekt “Budoucnost bez obalu”, který umožňuje zákazníkům nakupovat zboží na váhu do papírových sáčků a omezovat tak produkci plastových variant. Nyní nově nabízí skleněné dózy a službu sběru sáčků kurýrem.
Za tři roky Košík prodal v papírových sáčcích 150 tun potravin desítkám tisíc domácností. “Bezobalové” zboží zároveň patří nejen u ekologicky smýšlejících domácností k nadprůměrně často nakupovaným položkám. Zákazníci Košíku díky tomu podle online supermarketu ušetřili asi 2500 kilogramů plastového odpadu.
Košík původní bezobalový koncept aktuálně zdokonaluje. Zvyšuje jeho efektivitu, která by měla ušetřit další tuny odpadu navíc. S nákupem nově přiveze skleněné dózy na bezpečné uskladnění potravin a položky z “bezobalové sekce” bude prodávat v několika hmotnostních variantách, které vychází z nejčastějších zákaznických preferencí.
„Zákazníci si teď nově mohou kupovat oblíbené zboží v několika gramážích. Ty jsme vybrali na základě analýzy třech let nákupů a měly by pokrýt 90 % nejčastěji kupovaných objemů od jednotlivých položek. Díky tomu můžeme zvolit přesně velikost sáčku a ušetřit asi 30 % papíru. K balení jsme zároveň připravili i skleněné dózy, které je možné koupit spolu s nákupem a které by měly novým sáčkům objemově odpovídat,” vysvětluje Tomáš Jeřábek, šéf online supermarketu Košík.cz.
Papírové sáčky bude možné vrátit spolu s taškami kurýrům, kteří je odvezou do skladu k recyklaci. Z běžného sáčku se tak stává – podobně jako u tašek – sáček cirkulární, ze kterého budou šetrnými metodami vznikat nové obaly. Navíc papír má FCS certifikaci, která zaručuje, že pochází z šetrně obhospodařovaných lesů v souladu s ekologickými, sociálními a ekonomickými kritérii.
Papír tak poměrně paradoxně vyhrál podle Košíku nad dalšími materiály, které testoval. Ekologickým “propadákem” se stalo například opakovaně využívané sklo. Jako neudržitelné se ukázaly také současné technologie vymývání hliníkových nebo plastových dóziček, které původně patřily mezi horké favority opakovaně využitelných obalů. V případě uvažovaných mikrotenových sáčků pak Košík bojuje s jejich negativním dopadem na životní prostředí, pokud se dostanou do volné přírody.
„Strávili jsme tři roky hledáním obalu, který by bylo možné opakovaně využívat. Ve kterém bychom zákazníkovi přivezli potraviny a prázdný obal opět odvezli. A nakonec se ukázalo, že pokud si nechceme na ekologii jen hrát, nemáme šanci ho najít,” vysvětluje Tomáš Jeřábek. „Emise aut, které musí vozit těžké skleněné dózy na vymytí, každý litr vody a saponátu, který je potřeba k čištění, to všechno původní myšlenku znehodnocuje.”
Tomáš Jeřábek však slibuje, že řešení budou hledat i nadále. Ať už dalším zlepšením cirkulace papírové hmoty, ze které chce vyrábět další druhy obalů nebo testováním nových možností, které jednorázové obaly nabízí. Ještě letos by online supermarket chtěl vyzkoušet například rozpustné obaly vyrobené z přírodních látek, jejichž vývoj za poslední dva roky významně pokročil. Rozvíjet hodlá také svůj program náhrady PET obalů za takzvané rPET s podílem recyklátu.