Klíčoví výrobci plánují semaforové označování potravin
Velcí výrobci potravin Coca-Cola, Mars, Mondeléz, Nestlé, PepsiCo a Unilever plánují v tomto roce zavést takzvané semaforové označování výrobků, kdy na přední straně obalu zvýrazní nutriční hodnoty v zeleném, oranžovém nebo červeném poli podle obsahu cukru, soli nebo tuku. Podobný semafor už využívají výrobci v Irsku nebo Velké Británii.
Tříbarevná tabulka nutričních hodnot, kdy zeleně budou označovány potraviny zdravé, žlutě průměrné a červeně nezdravé, bude informovat, jak velký podíl doporučených denních hodnot výrobek obsahuje.
Klíčovým kritériem bude zřejmě velikost porce. Zmínění globální výrobci se chystají rozdělit potraviny do tří kategorií podle porcí. Malé porce do 60 g by se do červených hodnot dostávaly na 15 % doporučené denní dávky živiny, středně velké porce mezi 60 a 120 g na čtvrtině denní dávky dané živiny a velké porce od 120 g na 30 %. Odkdy přesně by se měly semafory objevovat i v Česku, zatím výrobci neupřesnili.
Systém označování pomocí semaforu neřeší obsah příznivých látek jako vitamínů a minerálů. Proto je nevhodné pro jednosložkové potraviny, jakými jsou například med, oleje, maso či ovocné džusy.
Zdroj: Aktualne.cz