ŠKODA AUTO balí díly do fólie z kukuřice
V rámci pilotního projektu společnost ŠKODA AUTO testuje biologicky rozložitelné fólie pro balení dílů automobilů před expedicí do závodu v indické Púně. Podle automobilky nové fólie chrání díly stejně účinně jako plastové.
Hlavní výhoda nových fólií spočívá v tom, že se po použití dají zkompostovat a po třech až šesti měsících se v logistickém parku v Púně uplatňují jako pomocná půdní látka. Tento obalový koncept využívají zaměstnanci CKD centra v mateřském závodě společnosti ŠKODA AUTO v Mladé Boleslavi. Automobilka tím měsíčně ušetří přibližně 500 kg běžných plastových fólií.
David Strnad, vedoucí logistiky značky ve ŠKODA AUTO, zdůrazňuje: „Ve společnosti ŠKODA AUTO se komplexně zabýváme průběžnou optimalizací naší ekologické stopy. Konkrétním příkladem jsou kompostovatelné obaly pro dodávky našich dílů do Indie. Společně s našimi kolegy ve výrobním závodě v Púně v současnosti úspěšně testujeme fólie na bázi kukuřičného škrobu. Tímto způsobem se nám podařilo snížit množství běžných plastových obalů pro dodávky dílů do Púny o polovinu, přičemž poskytují dílům stejnou účinnost ochrany.“
S cílem efektivního snížení spotřeby obalové fólie pro komponenty před expedicí do indické Púny hledal útvar logistiky ŠKODA AUTO cíleně biologicky rozložitelné náhrady. V CKD centru v Mladé Boleslavi následně otestovali kompostovatelnou fólii. U několika zkušebních zásilek se kontrolovalo, zda splňují přísné podmínky pro přepravu v námořních kontejnerech. Kontrola kvality po doručení dodávky do Púny neprokázala u komponentů jakékoliv poškození nebo stopy koroze.
Aby bylo možné ověřit, zda se obaly dají kompostovat podle plánu, postavili zaměstnanci logistiky v závodě kompostéry z recyklovaného materiálu. Kromě fólií je naplnili i dalšími bioodpady a již po šesti měsících se fólie z velké části biologicky rozložily.
Zkompostované obaly se budou v Púně používat mimo jiné jako organické hnojivo pro stromy v logistickém parku.
ŠKODA AUTO nyní testuje, zda je inovativní fólie vhodná pro použití v praxi ve větším měřítku. V červenci 2020 byl za tímto účelem spuštěn zmíněný pilotní projekt, který prozatím poběží až do června 2021.